Nehc’ül-Belağa’nın Nefis Nüshaları
Seyyid Abdulaziz Tabatabai/Ehli Beyt Öğretisi
1-) H. 469. Yıl Nüshası
Muarreb Huseyn b. Hasan el-Mueddeb’in Nesh hattıyla H. 469 Zilkade ayında yazılmıştır. Bu nüsha tashih ve mukabele edilmiş olup edebi ve lügavi Özet ta’lik ve haşiyeleri de haizdir. Bu nüsha en nefis ve en eski nüshalardan biridir. İki cüze ayrılan bu nüshayı Muhammed b. Ali b. Ahmed b. Bendar adlı şahıs şii olan fakih eslah Ebu Abdillah el-Hüseyin’e okumuş ve 11. Asırda Riyaz’ul-Ulema kitabının sahibi olan Mirza Abdullah efendinin kütüphanesinde bulunmuştur. Bu kitabın ikinci cildinde yazarın biyografisi dört defa tekrar edilmiştir. Bu nüsha Kum şehrindeki Ayetullah’il-Uzma Necefi Meraşi’nin kütüphanesinde 3827 numarada korunmaktadır. Ve bu kütüphane tarafından filmi alınarak yayınlanmıştır. (Fihrist-i Kitaphane/10-206)
2-) H. 485. Yıl Nüshası
Adnan b. İbrahim el-Birmali hattıyla H. 485 Ramazan ayının 20’si Pazartesi tarihli nüsha… Bu nüsha İsfahan’daki Allame Seyyid Muhammed Ali Revzati’nin kütüphanesinde mevcuttur.
3-) H. 494. Yıl Nüshası
Fazlullah b. Tahir b. Mutahhar Huseyni hattıyla H. 494 4 Recep tarihli nüsha… Bu nüsha bir defadan fazla bazı bilginlere okunmuştur. Bu nüshada lugavi haşiyeler, Ali b. Ahmed b. Muhammed Fençkerdi Nişaburi’nin güya kendi eliyle yazdığı kasidesi de göze çarpmaktadır. Bu nüsha Doktor Ruknuddin Nasiri’nin kütüphanesine ait olup Allame Şeyh Hasan Said Tahrani tarafından ofset halinde basılmıştır.
4-) 5. Asır Nüshası
Bu nüsha Bağdat Üniversitesinde doğu dilleri bölümü başkanı ve edebiyat fakültesi üstadı olan Doktor Hüseyin Ali Mahfuz’un kütüphanesindedir. (Me’hed’ul-Mehtutat’il-Arabiyye dergisi, Kahire, c. 6, s. 47)
5-) 5. Asır Nüshası
Bu nüsha da tashih edilmiştir ve baş sayfaları düşmüştür. Sonunda ise Yakup b. Ahmed ile oğlu Hasan b. Yakub’un notları mevcuttur. Bu nüshayı Allame Seyyid Hibetullah Şehristani’nin kütüphanesinde görmüştüm.
6-) 5. Asır Nüshası
Bu nüsha da bir çok haşiyelere sahiptir. Bu haşiyelerden bazısı sonradan ilave edilmiş ek sayfalarda yazılmıştır ve müellifin nüshasından nakl edilmiştir. Bu nüsha Tahran Sipehsalar Medresesinin kütüphanesinde 3083 numarada korunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane: 155 ve 737)
7-) 5. Asır Nüshası
Bu nüsha da Bağdat’da alimlerden birinin kütüphanesinde mevcuttur. Mürşid dergisinde (Yıl 2, sayı 2, H. 1346) zikr edilmiştir ve yaklaşık iki yıldır Londra’ya nakl edilmiş olup bazı Iraklıların yanındadır.
😎 5. Asır Nüshası
Oldukça değerli bir Nüsha olup sondan bir kaç sayfa düşmüştür. Fakih Sehl b. Emir er-Rekkaki’nin, Hasan b. Yakub b. Ahmed’in hattından H. 483, Cemadi’el-Ahir tarihiyle mukabelede bulunduğunun belirtileri ilk sayfasında göze çarpmaktadır. Bu yazının Hasan’ın hattıyla mı olduğu veya hattından öykülendiği bilinmemektedir. Bu nüshada Seyyid Ali ateşinin şahsi kütüphanesinde olup Yezd şehrinde korunmaktadır. Bu nüshanın resimleri Ayetullah’il-Uzma Necefi-i Meraşi’nin kütüphanesinde mevcuttur.
9-) 5. Veya 6. Asır nüshası
Bu Nüsha Hasan b. Zeyd Hasani Al-i Zebare-i Beyhaki’nin hattıyladır. Bu nüsha Muhammed emin Şeyh Ali Ulumi’nin Yezd şehrindeki şahsi kütüphanesinde korunmaktadır. (Neşriyye-i Kitaphane-i Merkezi-i Danişgah-i Tehran 4/450)
10-) 5. Veya 6. Asrın Nüshası
Muarreb (harekeli) ve nefis nüsha beşinci veya altıncı asra aittir. Bu nüsha Muhammed Emin Hanci’nin Tahran’daki şahsi kütüphanesindedir. (Mecellet-u Ma’hed’ul Mehtutat, Kahire, 3/59)
11-) Beşinci veya Altıncı Asır Nüshası
Kufi hattıyla yazılmıştır ve bazı sayfaları düşmüştür. Bazı eksikliklerinin giderilmesine rağmen yine de nakıstır. Bu nüsha da eski şura meclisi kütüphanesinde 8059. rumarada korunmaktadır.
12-) 510 yıl Nüshası
Bu Nüsha da Gufranmeab Muntazil’ul Eman’ın Lekehnu’daki kütüphanesinde korunmaktadır. Fotografisi Meşhed Üniversitesi ilahiyat fakültesinde ve Kum’da Ayetullah’il Uzma Gülpekani’nin kütüphanesinde 32/40 numarada kayıtlıdır.
13-) 512. Yıl Nüshası
Bu nüsha üstad Seyyid Muhammed Muhit Tabatabai’nin kütüphanesindedir ve ez-Zeria 24/413’de adı geçmektedir.
14-) 525. Yıl Nüshası
Allame Şeyh Ağabozorg Tahrani bu nüshayı Seyyid Muhsin Keşmiri-i kitap Furuş’un yanında görmüş ve onu ez-Zeria 24/413’de tanıtmıştır.
15-) 529. Yıl’da okunan Nüsha
Bu nüshayı Mecid’ud Devle Ebu Muzaffed Muhammed b. Zeynul Abidin Ebi’l İzzi Ahmed b. Celaluddin Ebil Muzaffer Muhammed b. Abdullah b. Cafer adlı şahıs Musaddık b. Hasan b. Hüseyin’in yanında okumuş ve Recep 529’da bunun diğerleri yanında da okunması için icazet vermiş ve defalarca mukabele ve tashih edilmiştir. Bu kitap Ayetullah’il Uzma Necefi Meraşi’nin kütüphanesinde 2310 numarada korunmaktadır. (Fihristi Kitaphane 6/292)
16-) 538 yıl Nüshası
Bu nüsha Ali b. Ebil Kasım b. Ali el Hacc hattıyla 538. Yılın Şaban ayının ortalarında yazılmış ve edip Efzeluddin Hasan b. Fadar-i Kummi’nin nüshasıyla mukabele ve tashih edilmiştir.
17-) 544. Yıl Nüshası
Muhammed b. Muhammed Ahmed’en Nakib Hattıyla 544 yılı Sefer ayında Sebzevar şehinde yazılmıştır. Adeta Ebu Yusuf Yakmub b. Ahmed Nişaburi’nin nüshası üzerinden yazılmıştır ve bu yüzden de nüshanın sonunda onun hattıyla iki beyt şiir de not düşülmüştür.
Bu nüsha tashih ve mukabele edilmiş ve sayfa haşiyelerinde tashih ve bilağ eserleri göze çarpmaktadır. Birinci sayfa ile sonlardan bir kaç sayfa da düşmüştür. Bu nüsha Fazıl Han medresesinin kütüphanesinde olup Astan-i Kuts-i Rezevi kütüphanesine nakledilmiştir. Orada ise 13847 numarada korunmaktadır. Resimleri Tahran üniversitesi merkez kütüphanesinde 2136 numarada mevcuttur. (Fihrist-i Faziliye s. 85; Meşhed Kütüphanesi s. 500; Fihrist-i Mikro Filmha-i Kitaphane-i Merkezi, 1/396)
18-) 553. Yıl Nüshası
Abul Cebbar b. Hüseyin b. Ebil Kasım Hacı Ferahani hattıyla ve H. 553 yılı Cemadiyel Evvel ayının 19’u Çarşamba günü Seyyid Ziyauddin Ebi er-Rıza Fazlullah b. Ali b. Abdullah Hasani (Ravendi)’nin nüshası üzerinden gezmek için gittiği Ravend’in Cuskan köyünde yazılmış daha sonra kendisine okunmuş ve okunması 554 yılı Cemadiy… ayının Perşembe günü sona ermiştir.
Bu nüsha Rıza Hindistan Rıza Rampur kütüphanesi 1190 numarada korunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane 1/631) Mikrofilimleri ise Tahran Üniversitesi kütüphanesinde 5046 numarasında mevcuttur. (Fihrist-i Mikrofilimha-i Kitaphane-i Merkezi 3/226)
19-) H. 556 Yılı Nüshası
H. 556 yılında Muhammed İbn-i Muhammed İbn-i Abbas-i Kumi’nin hattıyla yazılan bu nüsha mukabele edilmiş ve ondan sonra Seyyid Fazlullah b. Ali Hasani (Ravendi) H. 571 yılında onu okumuş ve sonunda Ali İbn-i Meysem-i Behrani’nin hattına H. 643 yılında bir takım faydalı eklemeler yapılmıştır.
Bu nüsha Irak’ın Bağdat kütüphanesinde 3784 numarada korunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane, Edebi kitaplar bölümü, s. 642)
20-H. 565 Yılı Nüshası
Muhammed İbn-i Said-i Ameri’nin hattıyla 12 Şaban H. 565 12 Şaban Cuma akşamı yazılmıştır. (sonunda müellifin nüshasından bir şeyler eklenmiştir) Fenckerdi tarafından bu kitaba bir takım notlar düşürülmüştür.
Bu nüsha Bağdat kütüphanesi müzesinde (el-Müthef’ul-Iraki) 356 numarada korunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane, Edebi kitaplar bölümü, s. 624 ve Mesadir-u Nehc’ül-Belağa, c.1 s. 188-192)
21-)H. 566 Yılı Nüshası
Bu nüsha da Süleyman b. Mahmud b. Muhammed b. Keraber el-Bedri hattıyla H. 566 Şevval ayının 11’i Perşembe günü yazılmıştır. Abdussamed Hanefi’nin hattıyla yazılan Haşiyeleri de H. 925 yılı Ramazan ayında yazılmıştır. Bu nüsha Mülk-Tehran Milli kütüphanesinde 874 numarada saklanmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane, Arapça Nüshalar bölümü, s. 786) Mikrofilimleri ise Astan-i Kuds-i Rezevi kütüphanesinde mevcuttur.
22-)568 yılı Nüshası
Ali b. Muhammed b. Ebi Said b. Mansur’un hattıyla H. 568 yılı Rebi’ul-Evvel ayında yazılmıştır. Bu Nüshayı İstanbul Süleymaniye kütüphanesinde Reis’ul-Kuttab kütüphanesinde 442 numarada gördüm.
23-) 573 yılı Nüshası
Bu nüshada Kufi hattıyla karışık nesh hattıyla yazılmıştır ve sanki bu tarihten önce yazılıştır. Asıl sayfalardan sonra yazılmış olması gereken son sayfada H. 573 14 Şaban Salı günü tarihi kayıtlıdır. Kitabın Farsça tercümesi de satırlar arasında nestalik hattıyla yazılmıştır. Bu tercüme de en eski tercümelerden biri olsa gerek. Dolayısıyla bu nüsha büyük bir öneme sahiptir. Bu nüsha Tahran Üniversitesi Merkez Kütüphanesinde 4876 numarada korunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane, 14/3917)
24-) 588 Yılı Nüshası
Ahmed b. El-Müeyyed b. Abdulcelil c. Muhammed’in güzel hattıyla H. 588 yılı Recep ayında haşiyedeki talik ve şerh ile birlikte yazılmıştır. Bu nüsha da Çesterbin-i Deblen Kütüphanesinde 5451 numarada korunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane, 7/132)
25-) 591 Yılı Nüshası
Bu nüsha Tahran Milli Kütüphanesinde A/1843 numarada korunmaktadır. (Fihristi Kitaphane 10/422
26-) 6. Asır Nüshası
Bu nüsha Tahran’da Fahruddin Nasuri Emini kütüphanesinde mevcuttur. (Mecelle-i Ma’hed’il Mahtutat, Kahire, c. 1, s 37-55)
27-) 6. Asır Nüshası
Bu nüsha da kitabın ilk cüzü olup tashih mukabele ve bilağa dair işaretleri de bulunmaktadır. Bu nüsha Ayetullah’il Uzma Necefi-i Meraşi’nin kütüphanesinde 3573 numarada korunmaktadır (Fihrist-i Kitaphane 9/360
28-) 6. Asır Nüshası
oldukça nefis olan bu nüsha alimlerden bir kaç kişiye okunmuş bilağ işaretleri yazılmış Mirza Abdullah İsfahani Riyazul Ulema kitabında bu nüshadan defalarca istifade etmiş ve icazetlerini nakletmiştir.
Kutbuddin Sait b. hibbe-i Ravendi kitabın rivayet senedini nakletmiş Zeyd Ebu Cafer Muhammed b. Abdul Hamit b. Muhammed’e ve aynı zamanda oğlu Zehiruddin Ebul Fazl Muhammedi b. Said Ravendi’nin, Alauddin Cemalulhac Ali b. Yusuf b. Hasan’a verdiği icazeti kendi hattıyla yazmıştır.
Nüshanın başlangıcında da Necibuddin Ebu Zekeriya Yahya b. Said Hezeli Hilli’nin, İzuddin Hasan b. Ali b. Muhammed b. Ali’ye (İbn-i Eldebzir-i Hüseyni diye meşhurdur.) verdiği icazet ise 7 Şaban 655 tarihiyle kayıtlıdır.
Bu nüsha da Ayetullah’il Uzma Necefi-i Meraşi’nin kütüphanesinde 5690 numarada korunmaktadır. (Fihristi Kütüphane 13/105)
29-) 6. Asır nüshası
Bu nüsha da oldukça nefis ve eski bir nüsha olup sayfaları karışmıştır. Bu nüsha da Ayetullah’il Uzma Necefi-i Meraşi’nin kütüphanesinde 4918 numarada korunmaktadır. (Fihristi Kütüphane 13/105)
30-) 6. Asır Nühası
Bu nüshada hutbelerden bir bölümüne yer vermiştir; aynı zamanda tashih ve mukabele edilmiştir. Bu nüsha da Ayetullah’il Uzma Necefi-i Meraşi’nin kütüphanesinde 3341 numarada korunmaktadır. (Fihristi Kütüphane 9/117)
31-) 6. Asır nüshası
Bu nüshayı Fahruddin Nasiri Emini, Asdan-iKutsi-i Rezevi’ye hediye etmiştir ve 11736 numarada kayıtlıdır.
32-) 6. Veya 7. Asır Nüshası
Bu nüsha haşiye talik ve eski şerhlerden oluşmaktadır. Bu nüshayı Hacı Seyyid Muhammed Cezayir’inin yanında gördüm.ilk sayfası ve sondan birkaç sayfası düşmüştür.
33-) 601. Yıl Nüshası
Bu nüsha Yakut b. Abdullah Nuri’nin hattıyla 601 Zilkade, 10. Gün Çarşamba günü tarihinde yazılmıştır ve kitabın adının karşısında bu şahsın meşhur hattat Yakut Mutesemi Abbas olduğu yazılmış ve “Nuri” diye imzalanmıştır. Bu da Bağdat Cüneydi Bağdadi’nin halifelrinden biri olan Ebu Hasan Nuri ile sahip olduğu irtibat ve saygı sebebiyle olmuştur.
Bu mülüki ve nefis nüsha Hasan Paşa-i Celili Musuli kütühnesinden Evkaf-i Musul kütüphanesine intikal ettirilmiştir. Ve 27/25 numarada kayıtlıdır. (Fihristi Kitaphane 1/224 Maktutat’il Mevsul, Davut Çelebi, s. 128)
Ayetullah’il Uzma Necefi-i Meraşi’nin kütüphanesinde Hasan b. Haydar Şirazi’nin 1099 tarihinde yazdığı nüsha da 774 numarada korunmakta olup Yakut’un bu nüshasından istinsah edilmiştir. (Fihrist-i Kitaphane, 2/382)
34-) 604. Yı l Nüshası
Musul’da yazılmıştır, daha sonra bağnaz bir insanın eline düşmüştür, bu şahıs tahrif edip “Aleyhisselam” cümlelerini değiştirip “razıyellahu anhu” diye yazmıştır.
Bu nüsha Medrese-i Nemazi Huy kütüphanesinde 3000 numarada korunmaktadır.
35-) 604 Yıl nüshası
Muhammed b. Ali Alevi Hüseyni Mametiri hattıyla H. 604 Zilkade ayı Pazartesi tarihiyle yazılmıştır. H. 706 yılı 8. Rebiulevvel Çarşamba günü tarihinde yazılmış olan Mevlana Hasan b. Hüseyin Şii Sebzevari’nin nüshasıyla tashih ve mukabele edilmiştir. Bu işi Cemal b. Şah Muhammed Fesai 1053 yılında sona erdirmiştir. Bu nüshayı eski milli şura meclisi kütüphanesinde 7075 numarada gördüm.
36-) 608 yıl nüshası
Bu nüsha Ali b. Tahir b. Ebi Sait hattıyla 608 yılı 7 Sefer tarihiyle yazılmıştır. Üstat Edip Ebu Yusuf Yakub b. Ahmet Nişaburi’nin hattı üzerinden istinsah edilmiş ve onun nüshasıyla mukabele ve tashih edilmiştir. Sonunda da Ahd-i Musennef nüshasından eklemeler yapılmıştır. Bu nüsha Tahran Üniversitesi Merkez kütüphanesi 1783 numarada korunmaktadır. (Fihristi Kitaphane, 8/334)
37-) 615 yılı Nüshası
Bu nüsha Abdulgafur b. Abdulgaffar b. Ahmet hattıyla 615 tarihiyle yazılmıştır.
Bu nüsha Sultan 3. Ahmet kütüphanesinde-İstanbul Topkapı Sarayında- 2656 numarada korunmaktadır. Fihristi Arabi-i Kitaphane, 4/221
38-) 631. Yıl nüshası
Ebu er-Rıza Seyyid Fazlullah Ravendi’nin torunu Hasan b. Muhammed b. Abdullah b. Ali Caferi Hüseyni hattıyla 631 Zilkade tarihiyle yazılmıştır. Bu müluki Ve nefis nüshayı Seyyid Muhammed Kazim Tabatabai Yezdi’nin oğlu Seyyid Muhammed Yezdi’nin varislerinin yanında gördüm. Bu nüshada besmele ve bazı başlıklar kufi hattıyla yazılmıştır. Müstedrek’ul Vesail 3/494, ez- Zeria 24/413, Mesadir-u Nehc’il Belağa, 1/ 192
39-) 641. Yıl Nüshası
Bu nüshada Cafer b. Muhammed b. Sevid’in hattıyla 641 yılı Sefer ayı tarihiyle yazılmıştır. Sonuna da el Hutbet’ul Yetime eklenmiştir.
Bu nüsha Britanya-Londra müzesi kütüphanesinde OR. 6057 numarada korunmaktadır.
40-) 649. Yıl nüshası
Bu nüsha Kıvam’ul İslam diye meşhur oaln Ebi İhak İsmail b. Yakub el Cündi’nin hattıyla 649 yılı Zilkade ayının başlarında Cuma günü tarihiyle yazılmıştır. Katibinin Harezm’in Beldehul köyünde tahsil ettiği zamanda yazılmıştır. Bu nüsha tashih edilmiş üzerine talik ve haşiyeler yazılmıştır. Bazı sayfaları ise 11. Asırda yazılmıştır. Bu nüsha Ayetullah’il Uzma Necefi-i Meraşi’nin kütüphanesinde 55 numarada korunmaktadır. (Fihrist-i Kütaphane 1/65)
41-) 660. Yıl nüshası
Ebu Cafer Muhammed b. Muhammed b. Ebi Nasr b. Muhammed Ali hattıyla 660 yılının Recep ayının 4. Günü Cumartesi tarihiyle yazılmıştır. İhtimalen nüshanın katibi Seyyid Ziyauddin Fazlullah Ravendi’nin mektebinin öğrencisi olan Allame Edip Zeynuddin Ebu Cafer Muhammed b. Ebi Nasr b. Muhammed b. Ali Kummi’nin torunudur. Tarihi tahrif edilmiştir. Sözde beşinci asırda yazılmış olduğu söylenen bu nüsha altıncı asır da yazılmış diye tahrif edilmiştir.
Bu nüsha çok güzel bir hat ile yazılmıştır. Besmele ve başlıkları Kufi hattıyla yazılmıştır. Bu nüsha eski şura meclisi kütüphanesinde 8344 numarada korunmaktadır.
42-) 667 veya 668. Yıl nüshası
Seyyid Necm’ud-Din Ebu Abdillah Hüseyin b. Erdeşir b. Muhammed Taberi Enderavezi hattıyla Hille’de Sahib-i Zaman (a. s) makamında H. 667 sefer ayı sonlarında sonları Cumartesi tarihiyle yazılmıştır. (Tarih-i Sahib-i Riyaz’ul-Ulema’nın ve Üstad Muhammed Taki Daneşpejuh’un okuduğu gibi bu şekilde okmak da mümkündür.)
Bu nüsha mukabele ve tashih edilmiştir. Büyük zatlar için defalarca okunmuştur. İçine icazetler ve bilağ yazılmıştır. Bu cümleden olarak Yahya b. Ahmed b. Ahmed b. Yahya b. Hasan b. Said Hezeli Hilli’nin, Hille’de katibi için H. 667 (veya 677) tarihinde yazmış olduğu icazettir. Bu nüsha da katibin rivayeti şerif Razi’ye kadar zikr edilmiştir. Ama ne yazık ki icazetin bazı kelimeleri silinmiş tümüyle okunmamaktadır. Bir müddet sonra bu nüsha Hille’den Necef-i Eşref’e intikal etmiş, Seyyid Muhammed b. Ebi’r-Rıza Avi’ye okunmuş daha sonra bu kitap Mü’minlerin Emiri Ali (a. s)’ın mütahhar türbesindeki Sahih nüsha ile mukabele edilmiş ve üzerine bir çok haşiyeler yazılmıştır.
Ardından yeniden bu nüsha Necef’ten Hille’ye geri götürülmüş ve üzerine H. 728 Zilhicce tarihiyle Şeyh Hasan b. Hüseyin b. Hasan Serabeşunuy’un icazeti yazılmıştır.
Bu nüsha Ayetullah’ul-Uzma Hekim’in Necef’teki kütüphanesinde 139 numarada korunmaktadır.
43-) H. 669. Yıl Nüshası
669 yılının Recep ayı tarihiyle Tuğrul b. Abdullah’el Gizzi kütüphanesi için yazıldı.
Bu nüsha Amerika’daki Brinston kütüphanesinde 1902 numarada kayıtlıdır. (Fihristi Mah, s. 221)
44-) 673. Yıl nüshası
Akil b. Hüseyin b. Ebi el-Feth b. Ahmed b. Abdullah Hairi (Cabiri?) hattıyla birinci cildi 673 yılının Recep ayının 20. günü yazılmıştır. İkinci cildi ise aynı yıl Ramazan ayının yedinci günü Hille’de yazılmıştır. İlk sayfasında katibi “Akil b. Abdullah” ın imzası vardır.
Bu nüsha Britanya müzesi 472 numarada ADD.23 adıyla kayıtlıdır. (Fihristi Riv, s. 658)
45-) 674. Yıl nüshası
Burhan en-Nizami diye tanınan Muhammed b. el-Hüseyin el-Keçi hattıyla, 674 yılının Zilhicce ayının 24. Salı günü tarihiyle yazılmıştır.
Bu nüsha Nasiriye-i Lekehnü kütüphanesinde korunmaktadır. (Abakat’ul Envar sahibinin kütüphanesi)
46-) 675. Yıl Nüshası
İsmail b. Yusuf b. Ali b. Muhammed b. Ed-din ? hattıyla H. 675 yılı, Sefer ayının 2’si Perşembe günü tarihiyle yazılmıştır. Bu nüsha Astan-i Kuds-i Rezevi kütüphanesinde 1862 numarada korunmaktadır. (Fihristi kütüphane 1/97)
47-) 675. Yıl Nüshası
Hasan b. İsmail b. İbrahim b. Ali b. Ebi’z-Zeyn Said Taberi’nin H. 675 yılının Cemadiy’el-Evvel Aynın son Çarşamba günü tarihiyle yazdığı nüsha.
Bu nüsha Hamedan İ’timad’ud Devle kütüphanesinde korunmaktadır. (Tahran Üniversitesi Merkez kütüphanesi yayınları 5/346)
48-) 675. Yıl Nüshası
Bu nüshayı H. 1385 yılında Tebriz’de Hacı Hüseyin Ağa Nahcavani’nin yanında gördüm.
49-) 676. Yıl Nüshası
Bu nüsha Ali b. Selman b. Ebi el-Hasan b. ebi el-Ferec b. Muhammed b. Ebi el-Berekat’ın 676 yılının Şaban aynın 14’ü Salı günü tarihiyle yazdığı nüshadır.
Bu nüsha Kütüphane-i Milli-i Mülk’de 153 numarada kayıtlıdır. (Fihristi kütüphane Arapça bölümü, s. 785)
50-) 677. Yıl Nüshası
Hasan b. Mehdi Alevi Hasan-i Amuli Behlevi’nin 677 yılı Rebiulevvel ayının ortaları tarihiyle yazdığı nüshadır.
Bu nüsha Ayetullah’il Uzma Necefi Mer’aşi kütüphanesinde, 3994 numarada korunmaktadır. (Fihristi Kütüphane, 10/372)
51-) 680. Yıl Nüshası
Muhammed b. Ebi el-Mekarim’in 680 tarihiyle yazdığı nüshadır. Nefis tezyin edilmiş; altın işlemeli ve hatlı başlık konmuştur.
Bu nüsha Ayetullah’il Uzma Necefi Mer’aşi kütüphanesinde korunmaktadır.
52-) 682. Yıl nüshası
Hüseyin b. Muhammed Hasani’nin Müminlerin Emiri Hz. Ali (a. s)’ın mutahhar kabrinde, Gıyas’ul-Hak Ve’d-Dünya Ve’d-Din Kütüphanesi için 682 tarihiyle yazdığı ve tehzib ettiği nüshadır. Bu nüsha güzel bir hatla yazılmış, nefis çizgilerle tezhip edilmiş ve yanık renkli bir ciltle kaplanmıştır.
Bu nüsha Kahire, Tal’at Efendi kütüphanesinde, Dar’ul Kutub’il-Mısriyye’de, 4840 numarada kayıtlıdır. Üstad Ebulfazl Muhammed İbrahim kendisinin tahkikiyle basılan Şerh-i İbn-i Ebil Hadid kitabının önsüzünde tanıtmıştır.
53-) 683. Yıl nüshası
Bu nüsha İbn-i el-Fahir diye tanınan Safiyuddin Abdulmümin b. Yusuf’un (Dr. Mustafa Cevad’ın yazdığı üzere) H. 683 tarihiyle yazdığı nüshadır. O tarihlerde bu nüshanın katibi borçlu olduğu için hapisteydi.
Bu nüshanın yarısı Bağdat müzesi kütüphanesinde olup 1623 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kütüphane Edebiyat bölümü, s. 642)
54-) 684. Yıl nüshası
Niku Ali b. Muhammed’es-Sukuni’nin 684 tarihiyle yazdığı nüshadır.
Bu nüsha Süleymaniye kütüphanesinde olup Kitaphane-i Reis’il-Kitab bölümünde, 943 numarada kayıtlı bulunmaktadır.
55-) 687. Yıl nüshası
Nizamuddin Hüseyin b. er-Reis Ebi Sa’d Muhammed b. Abdulkerim Eberkuhi’nin; H. 5 Rebi’ulevvel 687 yılı Perşembe günü tarihiyle yazdığı nüshadır. Bu nüsha tashih edilmiş ve üzerine haşiyeler yazılmıştır.
Bu nüsha Tahrandaki Kütüphane-i Milli-i Mülk’de olup 1176 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kütüphane Arapça bölümü, s.786)
56-) 692 . yıl nüshası
Ali b. Ebi Mansur’un 692 tarihiyle yazdığı nüshadır. Ama ne yazık ki bu nüshanın ilk sayfaları yoktur.
Bu nüsha Hüdabahş-Petene kütüphanesinde 3569 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kütüphane, Miftah’ul Kunuz’il-Hafiyye adıyla kayıtlıdır… 3/136)
57-) 693. Yıl nüshası
Hüseyin b. Muhammed Hüseyn-i Şirazi’nin H. 693 yılının Rebi’ulevvel ayı tarihiyle Bağdat’ın Medinet’ul-İslam’da yazdığı nüshadır. Bu nüsha çok güzel hatla yazılmış olup çok nefis çizgiler kullanılmıştır.
Bu nüsha Tahran, Kütüphane-i Milli-i Mülk’de olup 1798 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kütüphane Arapça bölümü, s. 786)
58-) 698. Yıl nüshası
Bu nüsha Ayetullah’il Uzma Necefi Meraşi kütüphanesinde olup 6851 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kütüphane, 18/43)
59-) Yedinci Yüzyıl Nüshası
Bu nefis nüshanın ilk sayfalarında rivayet senetleri vardır. Ayrıca bu nüshada Nasruddin Tusi’nin (adı silinmiş) Cafer b. Ali b. İsmail Alevi’ye bağışladığına; Muhammed b. Muhammed b. Muhammed Kari Cabiri de ona sahip olduğuna dair işaretler vardır.
Bu nüsha Eski Şura’da Meclis kütüphanesinde, 1235 numarada kayıtlıdır. (Fihrist-i Kütüphane, 4/20)
60-) Yedinci Yüzyıl Nüshası
Yemen’den gelen bu nüsha, 659 yılı tarihli olup defalarca tashih edilmiş haşiyelere sahiptir. Son sayfası onuncu yüzyılda yazılmış olup içinde Hüseyin b. Haydar Kurgi Amili’nin mülkiyeti ile Yakub b. Ahmed Nişaburi ve oğlu Hasan’ın notları göze çarpmaktadır.
Bu nüsha Ayetullah’il İzma Necefi Meraşi’nin kütüphanesinde olup 154. Numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kütüphane, 1/174)
61-) Yedinci Yüzyıl Nüshası
Bu nüsha bir kaç hat ve çeşitli sayfalarla yazılmıştır. Sonlardan yeni yazılan bir kaç sayfa dışında onların hepsi çok eskidir. Bu nüshanın ön sözü ve sonlardan bir kaç sayfası kaybolmuştur.
Bu nüsha Ayetullah’il Uzma Necefi Meraşi’nin kütüphanesinde olup 4745 Numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kütüphane, 12/ 312)
62-) Yedinci Yüzyıl Nüshası
Olasılıkla Yakut’un hattıyla yazılmıştır.
Bu nüsha Şiraz üniversitesi tıp Fakültesi Allame Tabatabai kütüphanesinde bulunmaktadır.
63-) Yedinci Yüzyıl Nüshası
Bu nüsha yedinci asırdan kalmış olup 670-686 (ihtimalen 690) yıllarından izler taşımaktadır. Cüneyd eş-Şibli tarafından güvenilir ve tashih edilmiş nüsha üzerinden mukabele ve tashih edilmiştir. Mukabele işi 9 Recep 735 yılında sona ermiştir. Bu nüsha İstanbul Köprülü kütüphanesinde 1407 numarada kayıtlı bulunmaktadır.
64-) Yedinci Yüzyıl Nüshası
Hindistan’daki Salarcenk kütüphanesinde bulunmakta olup 993 numarada kayıtlıdır. (Fihrit-i Kütüphane Akide-i Şia bölümü s. 62)
65-) Yedinci Yüzyıl Nüshası
Bu nüsha nefis bir şekilde tezyin edilmiştir, yedinci asrın hattatlarından birinin hattıyla yazılmış olup tashih edilmiş ve kısa haşiyeler yazılmıştır. Ayrıca adı anılmayan bilginlerden biri tarafından da okunmuş ve tashih edilmiştir. Bu nüsha kitabın ikinci yarısını oluşturmaktadır.
Bu nüsha Tahran’ın Milli Kültür kütüphanesinde olup 1159 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kütüphane, Arapça bölümü, s. 786)
66-) Yedinci yüzyıl Nüshası
Bu nüsha Kirman Cuma İmamı kütüphanesinden Edebiyat fakültesine ve oradan da Tahran üniversitesi merkez kütüphanesine nakledilmiştir. (Fihrist-i Kütüphane-i İmam Cuma, s. 109)
67-) Yedinci Yüzyıl nüshası
Bu nüsha Musul Vakıflar kütüphanesinde olup 3/8 numarada kayıtlı bulunmaktadır. Onun mikro filmleri Bağdad Üniversitesi merkez kütüphanesinde olup 7 numarada kayıtlı bulunmaktadır.
68-) Yedinci Yüzyıl Nüshası
Bu nüsha çok güzel olup 683 yılında Abdullah b. Muhammed b. Mevdud Hanefi Beldeci Musuli’ye okunmuş, rivayet senetleri Şerif Razi’den alınmıştır.
Bu nüsha Ayetullah’il Uzma Necefi Meraşi’nin kütüphanesinde olup 5705 Numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kütüphane, 5/107)
69-) Yedinci Yüzyıl Nüshası
Nesh ile karışık süls hattıyla yazılmış olup Malik Eşter’in ahdnamesinin sonuna kadardır. Bu nüshanın son sayfaları yoktur.
Bu nüsha eski Milli Şura Meclisi kütüphanesinde olup 7300 numarada kayıtlıydı.
70-) Yedinci Yüzyıl Nüshası
Kazımeyn’deki Dr. Hüseyin Ali Mahfuz kütüphanesinde korunmaktadır. (Ma’hed’il Mahtutat dergisi Kahire, 60/56)
71-) 7. Asır Nüshası
Doktor Hüseyin Ali Mahfuz'un Kazımeyn'deki kütüphanesinde bulunmaktadır. (Mecellet-u Me'hed'il-Mahtutat, Kahire, 60/56)
72-) 7. Asır Nüshası
Bu nüshada bir çok lügavi ve edebi açıklamalar ile haşiyeler bulunmaktadır. Baştan ve sondan olmak üzere 8 sayfası düşmüş ve yeniden yazılmıştır.
Bu nüsha Kum, İslam-i Tebligat Teşkilatı kütüphanesinde korunmaktadır.
73-) 7. Asır Nüshası
Bu nüsha mukabele ve tashih edilmiştir. H. 19 Zilhicce 686 tarihinde Necm'ul-Haceti (el-Hacibi) diye tanınan Mes'ud b. Şeref b. Muhammed'in ve 690 tarihinde ise Tac'ul-Eimme Sirac'ul-Umme İbn-i Mecduddin'in mülkiyetinde bulunmuştur. Ayrıca bu nüshada 735 yılının Recep ayının 9. gecesi tarihi itibariyle Hasan eş-Şibli'nin mukabele ettiğine dair alametler göze çarpmaktadır.
Bu nüsha İstanbul Köprülü Kütüphanesinde 1407 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane 2/122)
74-) 7. veya 8. Asır Nüshası
Ahmed b. Süleyman b. Muhammed el-Atayiki hattıyla 2 Recep Pazartesi Günü Bağdat Medinet'us-Selam'da müellif Şerif Razi'nin hattı üzerinden yazılmıştır. Bu nüsha tashih edilmiş, bir çok haşiye ve açıklamaları bulunmaktadır. Bazı sayfalarını tamir etmek isterken tarihi de silinmiştir.
Bu nüsha eski Senato Meclisi kütüphanesinde 1393 numarada korunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane 2/243)
75-)7. veya 8. Asır Nüshası
…el-Eşref b. Muhammed b. Cafer Alevi Hasani hattıyla, Sefer ayının ilk on günü tarihiyle yazılmıştır. Defalarca mukabele ve tashih edilmiştir. bir kaç defa bilginlere okunmuştur. Bazı haşiyelerinden de anlaşıldığı üzere müellif Şerif Razi'nin nüshasıyla da dikkatli bir şekilde mukabele edilmiştir. Bazı sayfalarını tamir ederken katibinin adı ve kitabet yılı silinmiştir.
Bu nüsha Tahran Üniversitesi Merkez Kütüphanesinde 3801 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane 12/2784)
76- )7. veya 8. Asır Nüshası
Bu nüshanın başı ve sonu düşmüştür. Bu sayfaları Muhammed Eşref b. Melik Muhammed Sefer Ayı 1202 tarihi itibariyle tamamlamıştır.
Bu Nüsha Ayetullah'il-Uzma Gulpaygani'nin Kum'daki Genel Kütüphanesinde bulunmaktadır.
77-)7. veya 8. Asır Nüshası
Bu Nüshanın ilk 6 sayfası yeniden yazılmıştır ve sonunda 715 yılının zilkade ayının başları itibariyle Hasan Taberi'nin Mülkiyetinde bulunduğuna dair işaretler vardır.
Bu nüsha Tahran Bunyad-i İnkilab-i İslami kurumunda korunmaktadır.
78-)7. veya 8. Asır Nüshası
Bu nüsha Dimeşk Zahiriyye kütüphanesinde 6759 numarada kayıtlı bulunmaktadır. Daha sonra el-Esed, Kütüphanesine intikal etmiştir. (Fihrist-i Kitaphane-i Zahiriyye-Edebiyat Bölümü, 2/368)
79-)7. veya 8. Asır Nüshası
Bu Nüshanın sonundan bir kaç sayfa düşmüştür ve Zilhicce 878 yılında tamamlanmıştır.
Bu nüsha Şiraz Üniversitesi Tıp Fakültesi Allame Tabatabai Kütüphanesinde korunmaktadır.
80-)7. veya 7. Asır Nüshası
Amerika Los Angeles Üniversitesi Kütüphanesinde M. 199 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Tahran Üniversitesi Merkez Kütüphanesi Yayınları 11/380)
81-)701 Yılı Nüshası
Yakut Musta'semi'nin hattıyla Muharrem 701 Pazartesi tarihiyle yazılmıştır. Bu nefis nüsha oldukça güzel hatlı, çizgili ve altın yaldızlıdır. Bir şahsiyet için yazılmıştır ve ilk sayfasının başında kütüphane-i Cemaluddin Fahr'ul-İslam ve'l-Müslimin Ebu İbrahim … (burada oynamalar olmuştur.) başlığı göze çarpmaktadır.
Bu nüsha Astan-i Kuds-i Rezevi Kütüphanesinde 1858 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane, 1/96)
82-)703. Yıl Nüshası
er-Reyyan diye meşhur olan Ahmed b. Muhammed b. Cafer b. Ahmed hattıyla ve 6 Ramazan 703 tarihiyle Bahreyn Eval adasında Şemsuddin Muhammed b. Haz'al'ın -ki iki seçkin nüshayla mukabele edilmiştir.- nüshası üzerinden yazılmıştır.
Bu nüsha Ayetullah'il-Uzma Necefi Meraşi'nin kütüphanesinde olup 3741 numarada korunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane, 10/137)
83-) 704 Yılı Nüshası
Bendar b. Muhammed b. Bendar Rimal Veramini'nin hattıyla ve 10 Ramazan 704 tarihi itibariyle yazılmıştır. Nüshanın sonunda da bir kıta şiir yer almıştır.
Bu nüsha Bağdat Müzesi Kütüphanesinde 52/1662 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane, Edebiyat bölümü, s. 643)
84-) 705 Yılı Nüshası
Ahmed b. Hasan b. Hüseyin b. Mesud Hilli'nin hattıyla ve 705 tarihi itibariyle yazılmıştır. Bu nüsha güzel bir hatla yazılmış olup Hille'den Mısır'a gitmiş, orada Nekib'ul-Eşraf, Seyyid Hasan Sahanzade'nin mülkiyetinde bulunmuştur.
Bu nüsha İstanbul Beyazıt kütüphanesinde 5572 Numarada korunmaktadır.
85-) 707. Yıl Nüshası
Bu nüsha tashih edilmiş ve 707 tarihi itibariyle mukabele edilmiştir. Ama bunun doğru olduğunu sanmıyorum. Bana göre onuncu asrın başlarına aittir. Buradaki tarih ise Bu nüshanın istinsah edildiği asıl nüshanın tarihidir. Bu nüshayı Muhammed Mü'min b. İsmail mukabele etmiş ve bu işi Cemadissani 1067 tarihinde sona erdirmiştir. Bu nüsha Ayetullah Necefi-i Meraşi'nin kütüphanesinde 4460 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane 12/48)
86-) 708 Yılında Mukabele Edilmiş Nüsha
Bu nüsha Mahmud b. Ebi'l-Mehasin b. Mahmud hattıyla asıl nüshayla mukabele ve tashih edilmiştir. Bu iş 708 yılı Rebiulevvel ayının sonlarında Kaşan'da sona ermiştir. Bu nüsha oldukça süslemeli, çizgili ve altın işlemelidir.
Bu nüsha Dimeşk Zahiriyye kütüphanesinde 9089 numarada kayıtlı iken el-Esed genel kütüphanesine intikal ettirilmiştir. (Fihrist-i Zahiriyye, edebiyat bölümü 2/366; Fihrist-i el-Esed, s. 453)
87-) 708 Yılı Nüshası
Hasan b. Muhammed b. Ebil Hasan Avi hattıyla olup 20 Rebiulevvel 708, Çarşamba günü tarihiyle yazılmıştır. Bu nüshanın ilk yarısı tashih edilmiş ve bir takım bilağ alametleri göze çarpmaktadır ve geriye kalanı ise Kadı Kudai'nin eş-Şehab kitabında yer aldığı üzere aynı yılın Rebiulahir ayının sonlarında tamamlanmıştır.
Bu nüsha Ayetullah Necefi-i Meraşi'nin kütüphanesinde 4556 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane 12/129)
88-) 709 Yılı Nüshası
Bu nüsha İstanbul Topkapı Sarayı Sultan 3. Ahmet Kütüphanesinde 2586 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane, Arapça bölümü 4/222)
89-) 710 Yılı Nüshası
Hızır Ali hattı ve Muhammed b. Ali b. Ebi Ali Mehdevi Belhi'nin tashihi ile olup 718 yılı tarihi itibariyle Ali b. Muhammed Abdussamed Temimi Nişaburi'nin nüshası üzerinden yazılmıştır. sonunda da Ebi Yusuf Yakub b. Ahmed Nişaburi'nin Nehc'ül-Belağa hakkında söylediği bir takım faydalı bilgiler yer almıştır.
Bu nüsha eski Milli Şura Meclisi Kütüphanesinde 5623 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane 17/77)
90-) 717 Yılı Nüshası
Muhammed b. Muhammed b. Ahmed b. İbrahim Zevvari'nin hattıyla olup 28 Rebiulevvel 717, Perşembe günü tarihiyle yazılmıştır.
Bu nüsha eski şura Meclisi Kütüphanesinde 7471 numarada kayıtlı bulunmaktadır.
91-) 718 Yılı Nüshası
Oldukça nefis bir nüsha olup 16 Şaban 718 yılı, Perşembe günü İmam Ebu'l-Fezail Ali b. Muhammed b. Ali b. Abdussamed Temimi'nin asıl nüshasıyla mukabele edilmiştir. Bu asıl nüshayla mukabelenin sıhhatini bir kaç bilgin insan da onaylamıştır. ayrıca Ali b. Hilal Katib-i Bağdadi'nin hattıyla bir takım ilaveler ve şiirler de yazılmıştır.
92-) 720. Yıl Nüshası
Bu Nüsha Ayetullah'il-Uzma Hacı Ağa Hüseyin Tabatabai Burucerdi'nin şahsi kütüphanesinde olup şu anda da evinde mevcut bulunmaktadır.
93-) 726. Yıl Nüshası
Bu nüsha tashih ve mukabele edilmiştir. Yazılımı ise 726 yılının Şaban ayının sonlarında sona ermiştir.
Bu nüsha Tahran Üniversitesi edebiyat kütüphanesinde 63-Kitapha-i İmam Cum'a-i Kirman numarasında kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane s. 109)
94-) 727. Yıl Nüshası
Muhammed b. Hasan b. Hüseyin Nesevi'nin hattıyla olup Ramazan 727 tarihi itibariyle yazılmıştır.
Bu nüsha İstanbul, Süleymaniye-Laleli Kütüphanesinde 1956 numarada kayıtlı bulunmaktadır.
95-) 728. Yıl Nüshası
Ahmed b. Yahya b. Muhammed b. Ömer b. Muhammed Suhreverdi (2. Şeyhzade) hattıyla olup 26 Şevval 728 Cuma günü tarihi itibariyle yazılmıştır. Bu nüsha süslendirilmiş, altın yaldızla bezenmiştir. Bağdat Kadısı ve Irak Müftüsü Mirza Mahtum b. Seyyid Şerif Şerifi Gurgani'nin yazdığına göre levha yazıları Yakut'a mensuptur. Ama bana göre bu nisbet doğru değildir.
Bu nüsha eski Şura Meclisi Kütüphanesinde 4152 numarada vitrinde korunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane 11/155)
96-)729 Yılı Nüshası
Muhammed b. Muhammed b. Hasan b. et-Tevil Seffar Hilli Sakin Vasit'ul-Kasap hattıyla olup 12 Cemadilahir 729 tarihiyle yazılmıştır ve bu nüsha katibinin yazdığı 13. nüshadır.
Bu nüsha Astan-i Kuds-i Rezevi Kütüphanesinde 1860 numarada korunmaktadır.
97-) 735 Yılı Nüshası
Abdurrahim b. Ahmed Sadr Hunsari hattıyla olup 7 Sefer 735 tarihiyle yazılmıştır ve Seyyid Ahmed b. Ahmed Anduhudi'nin mülkiyetinde bulunmuştur.
Bu nüsha Paris Milli Kütüphanesinde A. 2423 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kadim-i Kitaphane, 1/425)
98-) 726. Yıl Nüshası
Seyyid Şemsuddin Muhammed b. Ebil Meali b. Ebil Kasım Alevi Musevi'nin hattıyla olup 29 Ramazan 736 tarihinde yazılmıştır. Bu nüsha mukabele ve tashih edilmiş, haşiye ve sonunda bilağ işaretleri göze çarpmaktadır. ayrıca kitabın sonunda karardığı için okunamayan bir takım yazılar da vardır.
Bu nüsha İsfahan Sadr medresesi Rezeviyye kütüphanesinde 158 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Tahran Üniversitesi, Merkez Kütüphanesi yayınları 5/314)
99-) 771 Yılı Nüshası
Ebul Berekat b. İbn-i Ali b. Muhammed b. Fethi (Yahya) Vaiz Hattıyla olup 20 Şevval 771 tarihi itibariyle yazılmıştır. Nüshanın ilk sayfası yeniden yazılmıştır ve bu nüshada 1153 tarihi itibariyle Şiraz'da Raziddin b. Seyyid Haşim Bahreyni ile Ebul Hasan Süleyman b. Abdullah Mahuzi Bahreyni'nin mülkiyetinde olduğuna dair işaretler görülmektedir.
Bu nüsha eski Senato Meclisi kütüphanesinde M. 876 numarada korunmaktadır.
100-) 773 Yılı Nüshası
Hasan b. Muhammed Taberi hattıyla olup 17 Rebiussani 773, Salı günü tarihiyle yazılmıştır. Mevlana Şemsuddin Evliyaullah'ın nüshası üzerinden Kufi hattına benzer bir hatla yazılmıştır. Nüshanın sonunda ise birkaç kıta şiir ve bir takım hutbeler eklenmiştir.
Bu nüsha Tahran Üniversitesi Merkez Kütüphanesinde 1176 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane 2/324)
101-) 773 Yılı Nüshası
Ebu Sa'd b. Ebi Said b. Hüseyin b. Ahmed b. Münebbeh et-Terzi el-Enzani'nin hattıyla olup yirmi şaban 772 tarihi itibariyle yazılmıştır. Sonunda da Hz. Ali'ye isnad edilen Munika -elifsiz- hutbesi ilave edilmiştir.
Bu nüsha İsfahan Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Kütüphanesinde 1313 numarada kayıtlıdır.
102-) 773 Yılı Nüshası
Ali b. Fahr b. Ali Musevi Taberi hattıyla olup 773 yılının Şaban ayının başlarında Cumartesi günü yazılmıştır. Bu nüshanın haşiyelerini de sözde nüshanın katibi yazmıştır. Zor kelimeler hakkında açıklamalar yapılmış veya satırlar arasında tercümesi verilmiştir.
Bu nüsha Astan-i Kuds-i Rezevi kütüphanesinde olup 9138 numarada kayıtlıdır.
103-) 785 Yılı Nüshası
Bu nüsha Ebu'l-Hasan Haydar b. Suud b. Ali Hasani hattıyla olup 12 Rebiussani 785 tarihiyle yazılmıştır. Bu nüsha müellifin yaşadığı çağda var olan bir nüsha üzerinden yazılmıştır. Bir çok haşiyeleri vardır. İlk sayfası 12. Asırda yeniden yazılıp tamamlanmıştır.
Bu nüsha Astan-i Kudsi Rezevi Kütüphanesinde 2183 numarada kayıtlıdır. (Fihrist-i Kitaphane, 5/200)
104-) 791 Yılı Nüshası
Ali b. Hüseyin b. Muhammed el-Amiri hattıyla olup 791 tarihiyle yazılmıştır.
Bu nüsha eski Şura Meclisi Kütüphanesinde 7943 numarada kayıtlıdır.
105-) 795 Yılı Nüshası
Bu nüsha Abdullah b. Hüseyin hattıyla olup 26 Şevval 795 tarihiyle yazılmıştır.
Bu nüsha Tahran Sipehsalar (Şehid Mutahhari) Medresesi kütüphanesinde 7041 numarada kayıtlıdır. (Fihrist-i Kitaphane, 5/738)
106-) 8. Asır Nüshası
Bu nüsha İstanbul Topkapı Sarayı Sultan 3. Ahmet Kütüphanesinde A. 2374 numarada kayıtlıdır.
Bu nüshanın mikrofilmi ise Kahire Ma'hed'il-Mahtutat'ta mevcuttur. (Fihrist-i Nüsha-i Aksi, Ma'hed'il-Mahtutat, 1/543)
107-) 8. Asır Nüshası
Bu nüsha altın yaldızlarla çizilmiş, iki cüzlük nefis bir nüshadır. Bir çok hatla yazılmıştır. Bazı sayfaları 9. asırdan kalmadır. Ama hepsi de birbirine benzemektedir. Birbirinden ayırt etmek çok zordur. Bu nüsha tashih ve mukabele edilmiştir. Bir çok haşiyeleri vardır. Çeşitli hatları ve bilağ alametleri göze çarpmaktadır.
Bazıları Kaşan'da bulunup Tarih-i Selh'e göre 973 yılının Rebiulahir ayından kalmadır. Bu iki cüz San'a Cami-i Kebir Kütüphanesinde 1923 numarada kayıtlıdır. (Fihrist-i Kitaphane 4/24)
108-) 8. Asır Nüshası
Bu nüsha Hindistan-Petene Hudabahş kütüphanesinde 1823 numarada kayıtlıdır. Bu nüshanın üçüncü babı 11 asırda yazılmıştır. (Fihrist-i Kitaphane-Miftah'ul-Kunuz'il-Hafiyye, 1/208)
109-) 8. Asır Nüshası
Bu nüsha Amerika Brinston Üniversitesi Kütüphanesinde olup 328-Mahtutat-i Gard numarasında kayıtlıdır. (Fihrist-i Kitaphane, s. 96)
110-) 8. Asır Nüshası
Bu nüshanın başlangıcı kaybolmuştur ve Meşhed Süleyman Han kütüphanesinde korunmaktadır. (Fihrist-i Çahar Kitaphane-i Meşhed, s. 23)
111-) 8. Asır Nüshası
Bu nüsha 883 tarihi itibariyle Muhammed b. Nizamuddin b. Hilal er-Ruban, (er-Rubal)'ın mülkiyetinde olmuştur ve ilk sayfası kaybolmuştur.
Bu nüsha Bağdat Müze Kütüphanesinde 7161 numarada kayıtlıdır. (Fihrist-i Kitaphane-Edebi Nüshalar bölümü, s. 643)
112-) 8. Asır Nüshası
Bu nüsha Muhammed Ali Hunsari'nin kütüphanesinde idi. Bu nüshayı Tahran'da bazı Hunsarlıların yanında gördüm.
113-) 8. veya 9. Asır Nüshası
Yemeni veya Türki bir nüshadır ve katibi Ehl-i Sünnettir. Müminlerin Emiri Hz. Ali (a. s)'ın adından sonra, "Raziyallahu anhu" veya "kerremellahu vechehu" tabirlerini kullanmıştır. İkinci babının sonunda müellifin çağdaşı olan bir nüshadan ilave nakiller yapılmıştır. Bu nüshayla birlikte bir kaç da risale yer almıştır. Ayrıca Hz. Ali (a. s)'a isnad edilen bir takım manzumeler de yer almıştır. Ama bu nisbet doğru değildir. Nüshanın ikinci sayfasında ise cetvel halinde kapsamlı bir fihrist mevcuttur. Nehc'ül-Belağa bu nüshada ikiye ayrılmıştır. Cümlelerin fasılalarında ise Kur'an ayetleri gibi bir takım nişaneler yer almıştır.
114-) 8. veya 9. Asır Nüshası
Oldukça güzel hatla yazılmış bir nüshadır. Bazı cümleleri Farsça’ya çevrilmiştir.
Bu nüsha lügatname-i Dehhuda kütüphanesinde 32 numarada kayıtlıdır. (Tahran Üniversitesi Merkez Kütüphanesi Yayınları 3/59)
115-) 8. veya 8. Asır Nüshası
Bu nüsha Şiraz Üniversitesi Tıp Fakültesi Allame Tabatabai Kütüphanesinde kayıtlı bulunmaktadır.
116-) 8. veya 9. Asır Nüshası
Bu nüsha Los Angeles Üniversitesinde M. 191 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Tahran Üniversitesi Merkez Kütüphanesi Yayınları 11/381)
117-) 816. Yıl Nüshası
Ali b. Abdullah el-Ustademi el-Etrani hattıyla olup 5 Rebiulevvel 826, pazartesi gecesi tarihiyle yazılmıştır. Bu nüsha tashih ve mukabele edilmiş olup bir çok haşiyelere sahiptir.
Bu nüsha Ayetullah'il-Uzma Necefi Meraşi'nin kütüphanesinde kayıtlı bulunmaktadır.
118-) 816. Yıl Nüshası
Nesr b. Muhammed b. Nesr Mukirri Zübeydi Şafii'nin hattıyla olup Şevval 816 tarihiyle yazılmıştır. Birinci sayfası yeniden yazılmıştır ve müellifin çağdaşı nüshadan bir takım eklemeler nakl edilmiştir.
Bu nüsha Astan-i Kudsi Rezevi Kütüphanesinde 2185 numarada kayıtlı bulunmaktadır.
119-) 818. Yıl Nüshası
Muhammed b. Ali b. Hasan Huseyni Musevi hattıyla olup 18 Cemadilevvel 818 yılı Perşembe günü tarihiyle, ilk bir kaç sayfası yeniden yazılmış ve satırlar arasında Farsça tercümesi yapılmıştır. Meclis Kiya Azem'us-Seyf… (adı silinmiş ve yerine Muhammed Ali diye kayd edilmiştir.) adlı şahsa hediye olarak kaleme alınmıştır.
Bu nüsha esasınca Kutbuttin Keyderi'nin Envar'ul-Ukul Kitabı yazılmış ve Muhammed Mü'min Razi 1902 yılında onu Allame Muhammed Bakır Meclis İsfahani'ye okumuştur o da kendisi için aynı yılın Recep ayında bir icazet yazmıştır.
Bu nüsha Meşhed Govherşad Meclisi kütüphanesinde 103 numarada kayıtlıdır.
120-) 823. Yıl Nüshası
Bu nüsha Doktor Sati Erdekani'nin Tahran'daki kütüphanesinde mevcuttur.
121-) 837 Yılı Nüshası
İbrahim b. Muhammed hattıyla olup Zilhicce 837 tarihiyle yazılmıştır. Bu nüsha San'a Cami-i Kebir Batı Kütüphanesinde 143 numarada kayıtlı bulunmaktadır (Fihrist-i Kitaphane, s. 624)
122-) 868 Yılı Nüshası
Ali Mürşid-i Şekkani hattıyla olup 20 Şaban 868 tarihiyle yazılmıştır.
Bu nüsha Hindistan-Petene Hudabahş Kütüphanesinde, 2574 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Nevadir Mahtutat-i Mektebet-i Hudabahş, Seyyid Hasan Uşir, s. 207)
123-) 871 Yılı Nüshası
Ala b. Hüseyin b. Ali Hafız Sebzevarinin hattıyla olup 14 Cemadilahir 871 tarihiyle Hisn'us-Sultan'da 18 gün zarfında yazılmıştır. Bu nüsha Kum, Astane-i Hz. Masume Kütüphanesinde 95 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kütüphane, s. 74)
124-) 875. Yıl Nüshası
Bu nüsha Yemen'den olup 875 yılının Cemadilahir ayının ortalarında, Cuma günü yazılmıştır. Çizgili ve altın yaldızlı bir nüshadır. 3. Bab satırları arasında Farsça tercümesi ile yazılmıştır. Başlangıcındaki elifsiz hutbeyi ve sonundaki Hutbet'ul-Beyan-ı Katibin kendisi eklemiştir.
Salih b. Ali Talagani bu kitabı mukabele etmiş ve bu işi Cemadilahir 1017 yılında sona erdirmiştir.
Bu nüshayı Kum'da Üstad Şeyh Hasanzade Amuli'nin yanında gördüm.
125-) 875. Yıl Nüshası
Salih b. Ahmed b. İbrahim b. Muhammed b. Salih Ensari'nin hattıyla olup 26 Muharrem 875 tarihiyle yazılmıştır. Bu nüsha Bağdat müzesi kütüphanesinde olup 2772 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Mesadir-u Nehc'il-Belağa, 1/195)
126-) 882. Yıl Nüshası
Hamza b. Pirhilal b. Kecheş b. Hilal Hasani hattıyla olup 882 tarihiyle yazılmıştır. Bu nüsha büyük bir hacimle ve satırlar arasında Farsça tercümesiyle yazılmıştır.
Bu nüsha Vezir-i Yezd Umumi Kütüphanesinde 521 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane, 1/152)
127-) 885 Yılı Nüshası
Abdulhuseyn b. Abdulaziz Hafız Razi hattıyla olup 11 Recep 885, Cumartesi Tarihiyle yazılmıştır. Bir çok haşiyeleri bizzat katip tarafından yazılmıştır.
Bu nüsha Astane-i Kuds-i Rezevi kütüphanesinde 13813 numarada kayıtlı bulunmaktadır ve Medrese-i Fazıl Han kitapları arasında korunmaktadır.
128-) 891 Yılı Nüshası
Muhammed b. Sultan el-Hafız'ın hattıyla olup Ramazan 891 tarihiyle yazılmıştır ve ikinci babdan başlamıştır. Satırları arasında Farsça tercümesi de verilmiştir. Farsçaya çeviri olan Kutbuddin Keyderi'nin Envar'ul-Ukul kitabı da bu nüshanın sonunda yazılmıştır.
Bu nüsha Ayetullah Necefi-i Meraşi'nin Kütüphanesinde olup 826 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fİhrist-i Kitaphane 3/26)
129-) 892. Yıl Nüshası
Muhammed Mahallati'nin güzel hattıyla ve 892 tarihiyle yazılmıştır. oldukça güzel tezhiplerle nefis çizgilerle yazılmış bir nüshadır.
bu nüsha İstanbul İslami vakıflar müzesinde 2074 numarada kayıtlı bulunmaktadır. Mikro filmi ise Kahire Ma'hed'ul Mahtutat'il Arabiyye 'de, 881 numarada mevcuttur. (Ma'hed'ul Mah'tutat dergisi, 1/544)
130-) 897 yılı nüshası
Hasan b. Ebi Said b. Bayazıt Cami hattıyla ve Rebiulevvel 897 tarihiyle yazılmıştır. ayrıca Kadı Kuda'inin eş-Şehab kitabı ile Hz. Ali (a. s)'ın divanı ve İmam Seccad (a. s)'ın Nudbe duası da eklenmiştir.
Bu mecmua Allame Zerabadi'nin Kazvin'deki şahsi kütüphanesinde korunmaktadır.
131-) 9. Asır Nüshası
Bu nüsha Hindistan- Petene Hudabahş kütüphanesinde olup 1854 numarada kayıtlı bulunmaktadır. bu nüsha da satırlar arasında farsça tercümesi de verilmiştir. (Fihrist-i Kitaphane-i Miftah'ul Kunuz'il Hafiyye, 1/208)
132-) 9. Asır Nüshası
Katibinin adı ve kitabet tarihi silinmiştir. Muslihi'nin nüshasıdır.
Bu nüsha Necef İmam Emir’el Müminin kütüphanesinde, 2200 numarada kayıtlı bulunmaktadır.
133-) 9. Asır Nüshası
Oldukça güzel bir hatla yazılmıştır, başından ve sonundan bazı sayfalar kaybolmuştur.
Bu nüsha Üstat Kazım Mudir Şancı'nin şahsi kütüphanesinde idi ve şuanda Astan-i Kuds-i Rezevi kütüphanesinde verilmiştir.
134-) 9. Asır Nüshası
Bu nüsha Tahran Üniversitesi Merkez kütüphanesinde 1340 numarada kayıtlıdır. (Fihrist-i Kitaphane, 8/27)
135-) 9. Asır Nüshası
Bu nüshanın Arapça ve Farsça bir çok haşiyeleri vardır. üstad Şeyh Hasan Hasanzade Amuli'nin Kum'daki şahsi kütüphanesinde gördüm.kendisi büyük bir dikkatle eski nüshayla mukabele ve tashih etmiştir.
136-) 9. veya 10. asır Nüshası
Bu Nüshanın sonları düşmüş ve bazı bilginlere ihtimalen pek çok defa okunmuştur. Haşiyelerinde bilağ, araz ve inha nişaneleri bulunmaktadır.
Bu nüsha Amerika Los Angeles üniversitesi kütüphanesinde M. 822 numarada bulunmaktadır. (Tahran Üniversitesi merkez kütüphanesi yayınları, 11/381)
137-) 9. veya 10. asır Nüshası
Bu nüshada bir çok Farsça ve Arapça haşiyeler bulunmaktadır, bu nüshayı Kum'da üstat Şeyh Hasan Hasan Zade Amulu'nin şahsi kütüphanesinde gördüm. Bu nüshayı, Şerif Razi'nin hattıyla yazılı nüsha üzerinden mukabele edilmiş olan nüshayla tashih ve mukabele etmiştir.
138-) 9. veya 10. asır Nüshası
Bu nüsha bir kaç levhayla süslendirilmiş nefis bir nüshadır.
bu nüsha Astan-i Kuds-i Rezevi kütüphanesinde 1040 numarada kayıtlı bulunmaktadır.
139-) 912. Yıl Nüshası
Bu nüsha Muhammed Mecduddin Muhammed b. Kıvam el Ensari'nin hattıyla ve 15. Muharrem 912 tarihiyle yazılmıştır. satırlar arasında da Nehc'ul Fesaha fi Şerh-i Nehc'il Belağa kitabının sahibi Şeyh Kemaluddin Hüseyin b. Hace Şerefuddin Abdulhak İlahi Erdebili'nin Farsça tercümesine yer verilmiştir. (922 yılı)
Bu nüsha Tahran Üniversitesi merkez kütüphanesinde M. 2398 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane, 9/ 1009)
140-) 912. Yıldan bir Bölüm
Bu nüsha Seyyid Muhammed Cezairi'nin kütüphanesinde bulunmaktadır.ve Kum Medinet'ul İlm kütüphanesine intikal etmiştir.
141-) 918. Yıl Nüshası
Bu nüshada da satırlar arasında Farsça tercümeye yer verilmiştir. Dimeşk, Zahiriyye kütüphanesinde 7775 numarada kayıtlı olan bu nüsha sonradan el-Esed kütüphanesine intikal etmiştir ve orada aynı numarayla kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Zahiriye Edebi kitaplar bölümü, 2/367)
142-) 945. Yıl Nüshası
Bu nüsha Hattat Muhammed b. Ali Evhadi Tabib'in güzel hattıyla ve 10 Recep 945 tarihiyle yazılmıştır. Bu nüsha ilk sayfada yaldızlı başlıklarla süslenmiştir.
Bu nüshayı İstanbul Süleymaniye kütüphanesinde 490- el-Mektebet'ul Hamidiyye numarasında gördüm.
143-) 960. Yıl Nüshası
Bu nüsha Muhammed Hüseyin b. Muhyibah Deşti'nin güzel hattıyla ve 14 Cemadilevvel 960, Perşembe günü tarihiyle yazılmıştır. Bu nüsha çizgili ve nefis bir süslemeye sahiptir. Satırları arasında da katibin hattıyla Farsça tercümesi verilmiştir. bu nüsha Astan-i Kuts-i Rezevi kütüphanesinde 8085 numarada kayıtlı bulunmaktadır.
144-) 968. Yıl Nüshası
Bu nüsha bu kitabın tümünü eski milli şura meclisi kütüphanesinde gördüm.
145-) 973. Yıl Nüshası
Bu nüsha Abdullah b. Hüseyin'in güzel hattıyla ve 7 Şaban 973 tarihiyle yazılmıştır. oldukça süslenmiş ve satırları arasında Farsça tercümesi verilmiş bir nüshadır. Şah Abbas Safevi tarafından İmam Rıza'nın Astane-i Mutahhar'ına vakfedilmiştir.
Bu nüsha Astane-i Kuts-i Rezevi kütüphanesinde, 2180 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane, 5/ 200)
146-) 974 . Yıl Nüshası
Bu nüsha İstanbul Nuru Osmaniye kütüphanesinde 4361 numarada kayıtlı bulunmaktadır.
147-) 987. yıl nüshası
Bu nüsha Ala'ul Mülk b. Abdulkadir Hüseyni Mer'aşi'nin hattıyla ve
987 tarihiyle Kazvin'de Şeyh Saduk'un el-Hisal kitabıyla birlikte yazılmıştır.
Bu nüsha Amerika Los Angeles Üniversitesi kütüphanesinde, M. 1041 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Tahran Üniversitesi Merkez kütüphanesi yayınları, 11/707)
148-) 996. Yıl Nüshası
Hüseyin b. Ali b. Hüseyin b. Ali b. Şetkam Hüseyni Medeni'nin hattıyla ve 19 Muharrem 996, Cumartesi günü tarihiyle Habir adlı beldede yazılmıştır. Bu nüshanın yazılmasına 17 Rebiulevvel 994 tarihinde başlanmıştır. Bu nüsha çizgili ve yaldızlı başlıklara sahip olup kayıt ve tashihi için de diğer başka dört nüsha esas alınmıştır.
Bu nüsha Tahran Üniversitesi merkez kütüphanesinde 78 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane, 2/322)
149-) 996. Yıl Nüshası
Bu nüsha İstanbul Topkapı sarayı Sultan Üçüncü Ahmet kütüphanesinde A. 2586. numarada kayıtlı bulunmaktadır. Bu nüshanın bir mikrofilmi de Kahire Ma'hed'il Mahtutat'ta bulunmaktadır. (Fihrist-i Ma'hed'ul Mahtutat, 1/543)
150-) 996. Yıl Nüshası
Bu nüsha Şaban 996 yılında yazılmıştır. Amerika Brinston Üniversitesi kütüphanesinde 1522 numarada kayıtlı bulunmaktadır. fihristi yapılmayan yeni kitaplardan sayılmaktadır.
151-) 997. Yıl Nüshası
Bu nüsha Berlin Milli kütüphanesinde 8665 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane- İhlevers)
152-) 10. Asır Nüshası
Bu nüsha usta bir hattatın hattıyla yazılmıştır. süslemeli ve çizgili bir nüshadır.
Bu nüsha Tahran Milli-i Mülk kütüphanesinde 5989 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane- Arapça nüshalar bölümü, s. 787)
153-) 10. Asır Nüshası
Bu nüsha Bağdat müze kütüphanesinde 1904 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane- Edebi kitaplar bölümü, s. 645)
154-) 10. Asır Nüshası
Bu nüsha süslü ve çizgili bir nüshadır. yazılış tarihi silinmiştir. sadece 23 sayısı kalmıştır ve ihtimalen 923 yılına aittir.
Bu nüsha Kum'da Şeyh Ali Haydar'ın şahsi kütüphanesinde bulunmaktadır.
155-) 10. Asır Nüshası
Bu nüsha Amerika Brinston üniversitesi kütüphanesinde 432 numarada kayıtlı bulunmaktadır. ilk bölümleri kaybolmuştur. (Fihrist-i Kitaphane, s. 222)
156-) 10. Asır Nüshası
Bu nüsha aynı kütüphanede, 1182 numarada, fihriste alınmamış kitaplar içinde korunmaktadır.
157-) 10. Asır Nüshası
Bu nüsha Meşhed Süleyman Han Medresesi kütüphanesinde korunmaktadır. Baş ve son tarafları kaybolmuştur. (Fihrist-i Çahar Kitaphane, s. 23)
158-) 10. Asır nüshası
Bu nüsha Vatikan kütüphanesinde 1176 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane, s. 178)
159-) 10. Asır Nüshası
Bu nüshanın ilk ve son sayfaları kaybolmuştur ve 1104 yeniden yazılarak tamamlanmıştır.
bu nüsha İsfahan Üniversitesi edebiyat fakültesi kütüphanesinde 1227 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Tahran Üniversitesi Merkez Kütüphanesi Yayınları 11/921)
160-) 10. Asır Nüshası
Mevlana Riyasuddin Muhammed Bu nüshayı Allame Molla Muhammed Bakır Meclisi İsfahani’ye okumuş ve sonunda sekiz Recep 1092 tarihi itibariyle bir de inha yazmıştır.
Bu nüsha Ayetullah'il-Uzma Necefi-i Meraşi'nin kütüphanesinde 401 numarada korunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane, 2/3)
161-) 10 veya 11. Asır Nüshası
Bu nüsha Amerika Los Angeles Üniversitesi Kütüphanesinde 826 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Üstad Muhammed Taki Daneşpejuh'un notları.)
162-) 1059. Yıl Nüshası
Muhammed Rıza Şuşteri'nin hattıyla ve Rebiulahir 1059 tarihiyle yazılmıştır. Bu nüsha mukabele ve tashih edilmiştir. Bir çok haşiye ve talikleri vardır. Asıl nüshadaki tashih ve mukabele notları bu nüshaya da nakl edilmiştir. Seyyid Fazlullah Ravendi'nin haşiyelerine sahip olduğu için büyük öneme sahiptir.
Bu nüsha Doktor Hüseyin Ali Mahfuz'un kütüphanesinden Bağdat müze kütüphanesine intikal etmiştir.
163-) 1099 Yılı Nüshası
Hasan Ali b. Haydar Şirazi'nin hattıyla ve 1099 tarihiyle Şerif Razi'nin nüshası üzerinde yazılmış olan Yakut Musta'semi'nin hattı üzerinden yazılmıştır.
Bu nüsha Ayetullah'il-Uzma Necefi Meraşi'nin kütüphanesinde 774 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane, 2/382)
164-) 11. Asır Nüshası
Allame Hilli'nin öğrencisi olan Ebul Futuh Ahmet b. Ebi Abdillah Belku Avi'nin nüshası üzerinden yazılmıştır.
Ayetullah'il Uzma Necefi-i Meraşi'nin kütüphanesinde 4161 numara kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kütüphane 11/174)
165-) 11. Asır Nüshası
Oldukça güzel bir hatla yazılmış nefis bir nüshadır. Feyz-i Kaşani'nin oğlu Muhammed Alem'ül-Hüda'nın isteği üzerinde bazı alimlerin icazetine sahip olan nüsha üzerinden yazılmıştır. Kendisi de 1094 yılında bu nüshayı tashih ve mukabele etmiştir.
Bu nüsha Necef-i Eşref İmam Emir'el-Müminin kütüphanesinde 926 numarada kayıtlı bulunmaktadır.
166-) 1108. Yıl Nüshası
Usta bir hattatın güzel hattıyla 1108 tarihinde yazılmıştır. Oldukça süslü ve çizgili nefis bir nüshadır. Şerif Razi'nin çağındaki nüsha üzerinden ve diğer bir kaç nüshaya dayanarak yazılmıştır. katibi bizzat mukabele ve tashih edilmiştir ve bu nüsha Şeyh Lütfullah'a okunmuştur.
Bu nüsha Necef-i Eşref, İmam Emir'el-Mü'minin (a. s) kütüphanesinde 50 numarada kayıtlı bulunmaktadır.
167-) 1132. Yıl Nüshası
Muhammed Sadık b. Muhammed Şefii Yezdi'nin hattıyla 1132 yılı tarihiyle Seyyid Fazlullah Ravendi'nin nüshası üzerinden yazılan Şeyh Cemaluddin Ebu'l-Futuh Ahmed b. Ebi Abdillah Belkuh b. Ebi Talib b. Ali Avi'nin nüshası üzerinden kaleme alınmıştır. Seyyid Fazlullah'ın haşiyeleri ve tarikatı da bu nüshada mevcuttur.
Bu nüsha oldukça nefis ve dikkatle yazılmıştır. Ayetullah'il Uzma Necefi-i Meraşi'nin kütüphanesinde 273 numarada kayıtlı bulunmaktadır. (Fihrist-i Kitaphane, 1/302)